Как да разпознаем акрилното покритие?

Акрилното покритие, което може да се намери на много автомобили, особено камиони, е еднослойна повърхност, която се състои от акрилна боя в комбинация с втвърдител.

След смесване на тези два продукта, получаваме смес, която се нанася върху предварително подготвени повърхности. Именно свойствата, като гъвкавост и твърдост, и преди всичко бързото време за нанасяне, влияят на популярността му. Благодарение на спестяването на време и значителната устойчивост на атмосферни влияния и химични агенти, тази технология все още се използва при боядисване на големи повърхности, където времето е важно и основната палитра не е пречка.
Как да разпознаем акрилното покритие?

Кога можем да характеризираме боята като акрилна боя? Най-лесният начин да се опише този продукт е като лак, който е свързан с полиакрилни смоли. Този материал за боядисване се използва за получаване на гладка повърхност обикновено в определен цвят и за защита от външни фактори. Именно акрилите бяха част от еволюцията на системите за боядисване. Различните пигменти и смоли влияят върху непрекъснатото развитие на тези продукти.

Това ли е краят на акрилните бои?

Много хора обявиха, че акрилният лак вече не е актуален, защото е заменен с водоразтворими базови покрития във фабрики и сервизи. Тази информация е подвеждаща, защото, когато погледнете рафтовете на сервизите, акрилните бои са там от много години и няма индикация, че това ще се промени през следващите години. 

Това се потвърждава от статистиката, която доказва, че продажбите на акрилни бои се увеличават в световен мащаб с 2% на годишна база.

Смята се, че 25% от услугите за боядисване на автомобили се извършват по тази технология. Вероятно статистиката за акрилните продукти би била по-добра, ако нямаше рестриктивни закони за VOC, които ефективно да “принуждават” автобояджиите да използват лакове на водна основа, докато отстраняват акрилите. 

Как да разпознаем акрилното покритие?

Акрилният лак изглежда недооценен. Универсалността на употреба, броят на елементите, върху които може да се използва, го правят чудесно допълнение към всяка система за смесване на цветове. На първо място, акрилните лакове се използват в автомобилната индустрия при боядисване на индустриални машини, но малко хора знаят, че с акрил боядисваме трамваи или автобуси. Ремонтът на автобуса е бърз, а крайният ефект, дори и за набито око, не разкрива мястото на ремонт, благодарение на подходящо подбрана цветова система. 

Много често получаваме запитвания от хора, които произвеждат мебели и искат да използват лакиращи материали, предназначени за автомобилната индустрия, тъй като те се отличават с по-добра цветова гама и гланц. Именно в тази област акрилът е водещ не само в България, но и в света.

Numix Automotive Refinishing
Multichem - Profix

Високата устойчивост на акрилните лакове към химически или механични фактори вече е оценена дори от сърфистите. Няма смисъл да споменаваме реновирането на стари автомобили, където акрилно-плътните бои са доминираща тенденция, при старите автомобили не са използвани други цветове.

Тук трябва да запомните как правилно да нанасяте акрил. Използвайте боя и втвърдител на една марка, за да избегнете възможни недостатъци на боята. Често при боядисване на големи повърхности, като автобуси, използвайте подходящия разредител, за да удължите времето за нанасяне. 

Нанесете първия слой, който може да не е твърде дебел, върху правилно подготвената повърхност, след това нанесете друг плътен слой в зависимост от покривността на цвета.

Не забравяйте да оставите боята да се изпари между слоевете, благодарение на което ще постигнем правилно сцепление на нашата акрилна боя. И тук не забравяйте за подходящата дюза на пистолета за пръскане, която трябва да е по-голяма от стандартата, защото сместа за пръскане е по-плътна. И тъй като говорим за пръскане, нека кажем няколко думи за възможните недостатъци, които могат да възникнат. Първият проблем може да бъде използването на разредител, който не е предназначен за боята. За различно време на изпаряване покритието може да „заври“. Не забравяйте, че нанасянето на твърде гъста смес без разредител ще ни създаде проблеми по време на пръскане и ще създаде нежелана структура.

Актуални публикации

Scroll to Top